Nieuws uit Zuid

Bij de vieringen

Het thema voor de morgendienst op zondag 28 april is nog niet bekend.

’s Avonds is er een IEC-dienst met als thema ‘Vrijheid’. Medewerking wordt verleend door Christelijk Mannenkoor Ailanthus uit Wezep.

Donderdag 9 mei, Hemelvaartsdag, is er een gezamenlijke dienst in de Goede Herderkerk. De voorgangers van de diverse wijken zullen samen de dienst vorm geven. We beginnen om 7.30 uur met een wandeling, het zogenaamde ‘dauwtrappen’. De liefhebbers verzamelen zich bij de Goede Herderkerk. Om 8.30 uur zal er een ontbijt zijn.

Voor het meedoen met het ‘dauwtrappen’ graag opgeven bij ds.dickvandervaart@kpnmail.nl of tel. 0528 – 785 990.

U mag ook komen ontbijten wanneer u niet gewandeld hebt. Iedereen is welkom!

De kerkdienst begint om 9.30 uur. Volgend jaar hopen we het vanuit een ander kerkgebouw te laten plaatsvinden.

Omzien naar elkaar

Dhr. H. Schonewille, Stuifzandseweg 28, 7903 BB, moet binnenkort een zware operatie ondergaan. Daarbij zullen het strottenhoofd en de stembanden samen met de lymfeklier worden verwijderd. Vervolgens zal hij ook nog een bestralings­traject moeten ondergaan. Wij bidden hem en zijn vrouw Gods kracht toe bij alles wat op hen afkomt.

Mw. J. Schonewille – Koops, Schilperoortstraat 64, 7906 ES, heeft afgelopen week een dotterbehandeling aan haar been ondergaan. Zij verblijft nog altijd in De Luwte, kamer 13, Dr. G.H. Amshoffweg 4, 7909 AA. Wij wensen haar veel sterkte toe.

Mw. J. Sieben – Vrijhof, Goudenregenstraat 9, 7906 PR, is na een periode van revalidatie weer thuis gekomen. Wij wensen haar alle goeds toe.

Persoonlijk

Hoe anders loopt het leven vaak dan gedacht! Waar ik op 31 maart ’s ochtends voor mocht gaan in de vrolijke paasdienst die getuigde van het Licht van de Opgestane, daar zag ik ’s middags mijn eigen vader voor mijn ogen in elkaar zakken… Wat een gezellige verjaardagsvisite bij mijn broer en schoonzus had moeten worden, veranderde in een situatie vol angst en zorg.

In kritieke toestand belandde mijn vader diezelfde avond op de Intensive Care van het Medisch Centrum Leeuwarden. Wonder boven wonder kwam hij de volgende dag uit zichzelf weer bij. Het stemde ons hoopvol dat hij geestelijk helemaal in orde was. Dat zijn nieren beschadigd waren, dat wisten we, maar je hoopt in zo’n situatie altijd dat er tóch nog iets mogelijk is. Spijtig genoeg was dat laatste niet het geval en kregen wij te horen dat er geen zicht op herstel meer was.

Vrijdagmiddag 5 april is hij in ons bijzijn overleden. Hij stond nog volop in het leven en was nog graag een poosje langer bij onze moeder gebleven. Maar in vertrouwen op zijn hemelse Vader accepteerde hij wat komen ging…

In liefde en dankbaarheid hebben wij hem losgelaten. Hij mocht 86 jaar worden.

Het was zijn wens, dat ikzelf zou voorgaan in de dankdienst voor zijn leven. Hoewel het niet eenvoudig was, heb ik aan die wens gehoor gegeven. Het was bijzonder om daarbij te ervaren hoe God dichtbij was en de rust en kracht gaf om dat alles te doen.

Wat het nóg persoonlijker maakte, was het feit, dat ik tijdens de dienst mijn nieuwe toga heb gedragen. Eind deze maand is het namelijk 25 jaar geleden dat ik predikant ben geworden.

Destijds had ik van mijn ouders een toga gekregen, en zij vonden het mooi om dat nu opnieuw te doen. De toga hing thuis te wachten op de eerste keer dat hij gedragen zou worden; het was mijn bedoeling dat dat op zondag 27 april zou zijn, in het bijzijn van mijn ouders. Door dat idee was nu een streep gezet. Als gebaar van liefde, dankbaarheid en verbondenheid heb ik ervoor gekozen de toga in de afscheidsdienst voor het eerst te dragen.

Het heeft mij en Ernst-Paul, en onze kinderen Thabo, Kya en Gloria, goed gedaan om het warme medeleven vanuit de gemeente te ervaren. Zoveel kaartjes, e-mailtjes en appjes: dat is echt heel bijzonder. Daarvoor onze hartelijke dank!

Wij proberen nu de draad weer op te pakken vanuit het vertrouwen, dat mijn vader geborgen is in de armen van onze hemelse Vader.

Jubileumweekend

Gezien het voorgaande werd besloten het geplande jubileumweekend af te blazen. Er wordt gezocht naar een nieuwe datum. Zodra die bekend is, hoort u meer.

Een tekst van Phil Bosmans, uit ‘Zonnestralen van de schepping’:

Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden,
zo heeft een mens de liefde nodig om mens
te worden.

Er zijn zoveel bomen en bloemen,
zoveel vogels en vlinders,
zoveel weiden en
bossen,
zoveel wonderen om ons heen, die wachten,
om een mens van droefheid te genezen.

Wat een bloem nodig heeft
is de kracht van de stengel om ze
te dragen,
om de bloem vast te houden in weer en wind
en om ze te reiken naar de zon.
Wat een bloem nodig heeft
is de fijngevoeligheid van talloze worteltjes,
die in het donker, ongezien,
als kleine vingertjes
het dagelijks
voedsel zoeken.

In elke bloeiende bloem
zegt God
dat Hij mij graag ziet.
In elke zingende vogel hoor ik Zijn liefde.
In elke hand, die mij steunt,
voel ik Zijn zorg voor mij.

Ontvang een hartelijke groet! Ds. Jolanda Paans

Bovenwijks Ouderen Pastoraat

Meeleven

Mw. F. Koster, Het Haagje 85/16, 7902 LD is weer thuis na een operatie in het ziekenhuis in Assen. Wij wensen haar een goed herstel toe.

Hetty Kleinjan

Pastorale berichten

Jubileum

Het echtpaar Linde – Van den Berg, Lindenlaan 13, 7907 AT, Hoogeveen, mag 26 april hun 50-jarige huwelijksjubileum gedenken. Van harte gefeliciteerd en we wensen het predikantenechtpaar Gods zegen toe.

Met vriendelijke groet, Jan Peter Stoel, kerkelijk werker